logo


Психологічна служба
Правила психологічного здоров’я

Пропоную кілька золотих правил, дотримання яких допоможе Вам зберегти власне духовне здоров’я і бути гідним наставником для юних вихованців!

Бажаєте змінити світ – почніть з себе

Не намагайтесь один змінити світ навколо/під вас. Краще змінюйте своє сприйняття, стереотипи реакцій та поведінки, неефективні звички. Згодом поряд з вами будуть ті люди і обставини, яких ви волієте, а оточення стане більш гармонійним та приязним і без виснажливої боротьби.

Приймайте те, що ви не можете змінити

Ми кожного дня стикаємося з неподобством, роздратуванням, хворобами та іншими проблемами, які знаходяться за межами нашого контролю. Не варто перейматися кожними з них. Де які варто просто прийняти і зосередитися на їх вирішенні, а не аналізі чи журбі. Пам’ятайте вислів: «Боже, дай мені сили змінити те, що я можу змінити. Боже, дай мені мужності пережити те, що я не можу змінити. І дай мені мудрості відрізните одне від іншого».

Вчіться прощати та забувати

Це найефективніший спосіб досягнення душевного спокою. Часто ми занадто довго носимо в собі негативні почуття до того, хто нас образив. Мимоволі забуваємо про те, що образа була нанесена один раз, а ми постійно «розчісуємо стару рану». Але життя надто коротке для того, щоб присвятити його кривдникам. Швидше робіть висновки, прощайте та йдіть далі. Скажіть собі: «У мене немає часу думати про тих, хто мене скривдив, бо я дуже зайнятий думками по тих, кого я люблю». Ця звичка збереже вам і фізичне здоров’я.

Кусайте стільки, скільки можете зїсти

Ми схильні брати на себе більше обов’язків, ніж можемо виконати. Нажаль, у переважної більшості за цим стоїть невротичне Его замасковане під бажання зробити іншим добро. Як правило це закінчується невиконанням взятих забов’язань, переживаннями і, з рештою, нервовими зривами. А потім новими намаганнями довести собі та іншим «я це можу». Коло замикається, сили втрачаються, а результат негативний. Тож, керуйтеся якістю, а не кількістю.  

Шукайте визнання лише у тих, чия думка для вас цінна

Всі люди різні, зі своїми уподобаннями та переконаннями. Тому, вочевидь, ви не зможете сподобатись усім і кожному. Завжди будуть ті, хто вас критикуватиме, дорікатиме або лаятиме. Не витрачайте час і зусилля на те, щоб догодити всім. Оберіть «своє» коло друзів чи професіоналів, чия думка вам важлива і цінна, дотримуйтесь моралі і працюйте на результат. А на думку решти не звертайте увагу і не відволікайтесь.  

Слідкуйте за собою

Більшість з нас має проблеми з того, що часто вмішується у справи інших. Навіть якщо ми це робило «з найкращих побажань», бо «краще знаємо як правильно» і «бажаємо, щоб було добре». Але ми керуємося своєю логікою, забуваючи про те, що для іншого наші «поради» не підходять. Мимоволі ми переходимо на критику, моральний тиск, конфлікти ігноруючи, між тим, право особистості на індивідуальність, власні помилки (а значить досвід) і, врешті решт, свої відносини з долею, Богом. Тож слідкуйте краще за собою.

 

Бажаю усім відчути на собі переваги життя за цими простими правилами!

 
Можливі причини проблеми поведінки дитини

  Брак уваги зі сторони батьків.

Для дитини любов батьків = увага батьків. Разом проведений час, розмови, спільні ігри або діяльність. Дитина не відчуває любові батьків, коли вони на роботі до пізнього вечора (хоча вони ходять на роботу «заради неї»), витрачають години на приготування їжі, прибирання, роботу на городі, ремонти (хоча вони роблять це «заради неї»), а в кінці дня втомлені та роздратовані намагаються швидше поїсти та лягти спати.

Дитині важко усвідомити, що все це робиться задля її щастя і важко бути вдячною за це, важко «не заважати батькам її любити».

Допоки батьки з останніх сил «люблять» своїх дітей вони почувають себе самотніми, зайвими, непотрібними. Наївна відчайдушна спроба дитини привернути увагу (читай: любов) батьків це - непослух, відмова виконувати вказівки, відмова робити домашнє завдання. Так вони змушують батьків звертати на них увагу.

 

Боротьба за владу.

Діти, яких надмірно контролюють вдома або у школі ростуть з думкою, що вони заслуговують на любов тільки якщо він все робить вірно, перемагає усі «виклики долі» (починаючи з високих оцінок за уроки та завершуючи будь-якими завданнями, проханнями дорослих).

Коли на дитину постійно тиснуть (кричать, вимагають, сварять, карають, демонстративно виразно дихають, закочують очі, дивляться із сумом) тим самим показуючи, що вона не така, як їм потрібно, незграбна, нестерпна – дитина змушена доводити дорослим, що гідна любові. Дитина впевнюється, що задля батьківської любові потрібно перемагати, бути хазяїном положення, а тому часто буває уперта, схильна до брехні собі та іншим, часто сперечається, підсиджує інших, намагається бути кращою за інших.

 

Повернена біль.

Дитина, яку скривдили(морально або фізично) повертає свій біль у вигляді помсти. Дитина, на яку кричать, карають, б’ють, думку, почуття та потреби якої не поважають почуває себе приниженою, непотрібною. Маленькій людині важко носити цей біль в собі і вона намагається його позбавитись – скривдити у відповідь. Проте дитина рідко може повернути біль своєму кривднику, тому повертають образу іншим людям, які навіть непричетні. Так дорослі змушують душу дитини черствіти, ненавидіти себе та світ.

 

Ухилення.

Діти, яких надмірно опікують батьки, не вірять у свої сили, не знають на що, вони здатні, відчувають безпорадність, бояться зробити помилку, уникають цілей та досягнень. Їм легше взагалі відмовитись від будь-якої діяльності або спілкування, здатися, капітулювати, ніж відчувати себе глупішим за інших, пережити поразку, розчарування.

 

Вирішення:

Приділяйте найбільше уваги дитині тоді, коли у неї все добре. Тоді вона не буде змушена поводитися погано для того, щоб привернути вашу увагу і відчути любов.

Радьтесь з дитиною, поважайте її думку, дайте відчути себе значущою для вас, або інших членів родини (колективу) тим способом, який буде зрозумілий вашій дитині.

Частіше питайте себе, що ви робите для дитини такого, що вона може робити для себе сама? Довіряйте дитині її справи.

Акцентуйте свою увагу на сильних сторонах дитини, що вона робить добре, правильно, вміло. Пам’ятайте, що хвалити дитину потрібно у чотири рази більше ніж робити зауваження.

 

 
Результати дослідження потреб педагогів Центру

  З метою виявлення рушійних мотивуючих факторів діяльності працівників Центру було проведено дослідження на основі теорії потреб Маслоу.

   Предметом дослідження були (за умови, що фізіологічні потреби досліджуваного задоволені):

-         потреба в безпеці (економічна стабільність, надійність)

-         соціальна потреба (кохання, сім’я, дружба, приналежність групі)

-         потреба в самоствердженні (кар’ера, успіх, престиж, досягнення)

-         потреба в самореалізації (розвиток свого творчого потенціалу)

 

   Серед опитаних співробітників 62% має яскраво виражені потреби, задоволення яких потенційно може стати сильним мотивуючим фактором в роботі та можуть бути прийнятими до уваги адміністрацією.

Розподілені потреби наступним чином:

  1. потреба в самоствердженні (кар’ера, успіх, престиж)– 54% - почуття власної гідності, бажання мати визнання, повагу, успіхи, досягнення.
  2. потреба в безпеці(економічній) – 31% – почуття надійності, стабільності, потреба уникнути страх, який може обмежувати добрі починання, знайти себе та однодумців, рухатись вперед, починати нову справу. Думки у стилі «якщо мене не правильно зрозуміють та засміють», «якщо я втрачу роботу».
  3. потреба в самореалізації31% – виникає від талантів людини, необхідність звільнити подавлене Я, свої внутрішні таланти та резерви, бажання пізнати себе справжнього.

 і одна людина має виражену соціальну потребу  - почуття приналежності до колективу, добрі приязні стосунки.

 

   Отримані результати дають адміністрації Центру підгрунття для підвищення ефективності організації роботи колективу та розстановки акцентів в діяльності з урахуванням індивідуальних особливостей співробітників. 

    Дослідження даного запиту адміністрації буде продовжено.

 

 
методи розвитку творчості

Основна задача нашого Центру – розвиток творчих здібностей дітей в контексті еколого-натуралістичних знань. Сьогодні я пропоную розглянути кілька методів роботи з творчо обдарованими дітьми.

Творчість– це досить стійка характеристика особистості дитини. Її готовність до народження принципово нових незвичайних ідей, що відрізняються від традиційних, прийнятих схем мислення; здатність вирішувати проблеми, що виникають всередині статичних систем.

Для цього педагог може використовувати наступні методи:

 

Метод «Вигадки»

Реалізується за допомогою наступних прийомів:

-         Заміщення властивостей одного об’єкта властивостями іншого для створення нового;

-         Знаходження властивостей об’єкта в невластивому йому середовищі;

-         Зміна елемента об’єкту, що досліджується та опис властивостей нового, зміненого об’єкту.

 

Метод «Як би…»

Пропонується скласти опис або намалювати картину про те, що буде відбуватися, якщо у світі щось зміниться. Наприклад, збільшиться у 10 разів сила гравітації; всі об’ємні предмети стануть пласкими; хижаки стануть травоїдними; люди переселяться на Луну і т.п.

 

Метод гіперболізації

Об’єкт пізнання, його окремі якості або частини штучно збільшується/зменшується. Наприклад, вигадати найдовше слово; найменше число; зобразити інопланетян з великими головами чи малими ногами; приготувати найсолодший чай або найсолоніший огірок.

 

Метод аглютинації

Пропонується поєднати непоєднувані в реальному житті якості, властивості, частини об’єктів та зобразити. Наприклад, намалювати гарячий сніг; вершину прірви; об’єм пустоти; солодку сіль; чорне світло; силу слабкості; бігаючи дерево; літаючого ведмедя; мукаючу собаку.

 

Метод інверсії або метод звернень

Коли стереотипні прийоми не спрацьовують, приймається принципово протилежна альтернатива вирішення задачі. Наприклад, міцність виробу намагаються збільшити через збільшення його маси, а ефективним видається протилежне рішення – виготовлення полого виробу. Або об’єкт досліджується із зовнішньої сторони, а вирішення проблеми відбувається коли його дослідити в середині

 
66 варіантів сказати дитині «добре»

Метою роботи кожного керівника гуртка є навчання дітей особливим знанням та навичкам, виховання позитивних якостей особистості. Виконуючи завдання керівника дитина вчиться як себе поводити, як спілкуватися, як робити щось своїми руками. Звичайно, щось у неї виходить краще, щось потребує зусиль для доопрацювання. Це важливій та відповідальний момент для керівника, бо коли дитина зіткнулась з труднощами педагог повинен надихнути її на здолання «перешкоди», вселити в дитину впевненість, підбадьорити і не дозволити опустити руки.

Це проста істина зрозуміла кожному. Та здебільшого, для позитивного підкріплення вихованця ми використовуємо слова «молодець!», «добре!». Погодьтесь, досить збіднений арсенал.

Але нам пощастило, оскільки українська мова щедра та багата на добрі слова.

Сьогодні я пропоную вам 66 варіантів сказати дитині «добре».

 

1. Ти зараз на вірному шляху

2. Чудово

3. У тебе вийшло

4. Вірно

5. Це добре

6. Супер

7. Саме так

8. Я пишаюсь тим, як ти сьогодні працював

9. Ти робиш це дуже вправно

10. Це набагато краще

11. Я задоволена бачити таку роботу

12. Ти вже близький до істини

13. Це краще з того, що ти робив

14. Мої вітання

15. Це саме те, що треба

16. Я знала, що ти можеш це зробити

17. Це значне поліпшення

18. Зараз ти зрозумів все правильно

19. Суттєво

20. Ти швидко вчишся

21. Продовжуй працювати так і ти досягнеш кращого

22. Це добре для тебе

23. Навряд чи я б зробив краще

24. Ще трохи часу и ти будеш робити це з легкістю

25. Це вірний шлях щоб досягти успіху

26. Кожного дня в тебе виходить краще

27. Ти зробив це дуже швидко

28. Так!

29. А це варіант

30. Ти все врахував

31. Так тримати

32. Чудово

33. Дивовижно

34. Бездоганно

35. Чудовий хід роботи

36. Зараз ти це зрозумів

37. Сенсаційно

38. Це була класна робота

39. Ти щойно зробив це?

40. Твій мозок попрацював на славу

41. Фантастично

42. Це називається чудовою роботою

43. Ти, мабуть, довго вправлявся

44. Ти робиш це дуже красиво (вправно, впевнено)

45. Як багато ти зробив

46. Ти дійсно поліпшив свій результат

47. Добре запам’ятав

48. Вітаю

49. Тримай темп

50. Ти зробив це дуже вчасно

51. Сьогодні ти зробив багато роботи

52. Мені подобається хід твоїх думок

53. Я пишаюсь твоєю роботою

54. Приємно вчити таких розумних дітей

55. Дякую за хорошу роботу

56. Сьогодні ти сам себе перевершив

57. Твоя робота принесла мені задоволення

58. Саме так

59. Чемпіон

60. Це успіх

61. Тепер ти відчуваєш свої можливості

62. Це вже успіх

63. Це твоя перемога

64. Ти майстер

65. Радію за тебе

66. Я вірю в тебе!

 

Незалежно від того, які слова ви оберете, важливо пам’ятати, що ви оцінюєте РОБОТУ дитини, а не саму дитину і вона повинна чітко та однозначно це відчувати.

І на останок: для досягнення позитивного закріплення потрібно дотримуватися пропорції 4:1 (на одне зауваження має припадати чотири )   

 

В статті використано матеріал  

Ройз С.А. «Волшебная палочка для родителей»,

г. Киев, 2011 г., 183 с.

 
« ПочатокПопередня12345678НаступнаКінець »

Сторінка 7 з 8

Корисні посилання